Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

W 2022 r. w Krakowie powstanie Strefa Czystego Transportu. Dwuletni bilet dla rezygnujących z samochodów

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
fot. UM Kraków
Wojewódzki Program Ochrony Powietrza nakłada na miasto obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) wewnątrz drugiej obwodnicy. Przepisy dla Małopolski powstały w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Kraków został zobligowany, aby wprowadzić takie rozwiązanie do 24 grudnia 2022 r.

Kraków podejmuje działania zmierzające do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Pierwszym etapem tych działań była m.in. wymiana palenisk węglowych, tzw. kopciuchów, która przyniosła widoczne efekty. Pożądanego efektu nie da się jednak osiągnąć, jeśli miasto nie zadba również o redukcję zanieczyszczeń komunikacyjnych. Najbardziej emitującymi zanieczyszczenia są kilkunasto- i kilkudziesięcioletnie samochody podróżujące po Krakowie Szerokie badania przeprowadzone w 2019 r. w Krakowie pokazało, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to przede wszystkim kilkunastoletnie lub starsze diesle. Z badań emisji spalin w ruchu ulicznym wynika, że silniki produkowane od 2006 r. zanieczyszczają znacząco mniej.

Strefy Czystego Transportu zostały wprowadzone już w ponad 250 miastach w Europie. Po wprowadzeniu takiej strefy np. w Londynie, zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 proc., w Berlinie podobne pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25 proc. dla dwutlenku azotu i 60 proc. dla pyłów. Dlatego Kraków jest przekonany, że działania te w końcowym efekcie znacząco zredukują zanieczyszczenia emitowane do powietrza w naszym mieście, ale też ochronią zdrowie i poprawią jakość życia mieszkańców.

Przede wszystkim, co warte podkreślenia, SCT to nie zakaz poruszania się samochodem, tylko zachęta do tego, by nie używać tych najbardziej zatruwających powietrze i najmniej ekologicznych. Aktualnie miasto jest na etapie przygotowywania scenariuszy na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami Euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Z przygotowanymi projektami Kraków będzie chciał wyjść do mieszkańców w ramach konsultacji, które pokażą jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. Oczywiście w ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli zaproponować jak chcą, aby wyglądały najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wypracowany wariant zostanie przekazany Radzie Miasta Krakowa ze wszystkimi danymi i wnioskami, tak by zdecydowała ona poprzez uchwałę o ostatecznych zasadach strefy.

Mając na uwadze zmiany jakie zostaną wprowadzone wewnątrz drugiej obwodnicy, urzędnicy mają świadomość, że części osób, które na co dzień podróżują samochodem, trzeba będzie pomóc. Dla mieszkańców samej SCT, czyli wewnątrz drugiej obwodnicy, planowany jest okres przejściowy dla wprowadzanych zmian. Długość tego okresu oraz pozostałe szczegóły zostaną wypracowane podczas konsultacji w przyszłym roku. W związku z tym, aby nie wykluczać nikogo komunikacyjnie, miasto szuka rozwiązań rekompensujących wprowadzane zmiany. Pierwszą propozycją dla osób, które zrezygnują z pojazdu będzie dwuletni bilet do podróżowania Komunikacją Miejską w Krakowie, który według przeprowadzonych przez miasto badań wśród mieszkańców, jest najbardziej oczekiwanym wsparciem. Dla aktywnych fizycznie mieszkańców prawdopodobnie zaproponowane zostaną atrakcyjne dofinansowanie do zakupu roweru ze wspomaganiem elektrycznym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2024

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Mobilność

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Paulina Piziorska 12 stycznia 2025

Strefa Czystego Transportu. Kraków pokazuje projekt

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2024

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Prawo & Finanse

Kraków opóźnia Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Mobilność

Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja?

Paulina Piziorska 12 stycznia 2025

Strefa Czystego Transportu. Kraków pokazuje projekt

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij